CLICKBAIT LEVER OCH FRODAS

I augusti 2016 gick Facebook ut och berättade att en ny algoritm skulle stoppa clickbaits. Sedan dess har….inte mycket hänt.
Klickrubrikerna lever kvar och frodas, och visst klickar du dagligen på något som sedan gör dig kraftigt besviken?
Facebook lyckades varken stoppa fake news eller click bait och anledningen till att det lever kvar är att det är en fungerande affärsmodell för många aktörer.
Enligt en intressant analys på Adweek drar clickbaits med sig hela mobilannonseringen ner i avgrunden. Anledningen är enkel: när redaktionella aktörer konkurrerar med clickbaits måste kommersiella företag kommunicera på samma sätt i mobilen för att överhuvudtaget få några klick eller visas i Facebooks flöden.
Lösningen påstås vara att välja forum där dina budskap ligger i rätt kontext.
Vår erfarenhet är att Facebook genererar många klick, men konverteringen per klick är lägre än på en dagstidning. Det kan man dock leva med eftersom ett klick kan kosta så lite som 10 öre på Facebook. Eller 8 kronor om budskapet är urtrist…

NO KOMMENTARER

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *